Zoeken

logo flevonautica 1575x214 

  • TendR 20 bunTendR 20 bunOmschrijving: De TendR 20 Outboard Deze stoere tender heeft een luxe uitstraling en is voorzien van een ruime hoeveelheid opbergruimte. Dankzij de stuurpositie achter in de sloep en de daarnaast gesitueerde zitplekken kunt u sturen met rondom een uitstekend overzicht. ...Prijs : 20.450,-

Winterklaarmaken van de buitenboordmotor.onderhoud 2

Voor de levensduur van de buitenboordmotor en je veiligheid is een voorbereiding op de periode dat je niet vaart, erg belangrijk. Koude en vochtige weersomstandigheden kunnen de motor aantasten en voor problemen zorgen. Om reparaties of schade te voorkomen is het raadzaam om na elk vaarseizoen de buitenboordmotor winterklaar te maken en ook onderhoud te geven.

Verzorgen van je motor voor de winter

Naast het standaardonderhoud aan de buitenboordmotor, zoals olie verversen en filters controleren en vervangen, moeten na het vaarseizoen meer zaken worden gedaan. De motor moet ook winterklaar gemaakt te worden om schade te voorkomen en een soepele start in het voorjaar te garanderen.

Veel eigenaren vragen zich af of onderhoud aan de buitenboordmotor zinvol is na een zomer waarin weinig vaaruren zijn gemaakt. Voor een goede start van het volgende vaarseizoen is winteronderhoud noodzakelijk, ook als je weinig vaaruren hebt gemaakt. Een motor die weinig wordt gebruikt heeft namelijk ook veel te verduren. Denk aan aantasting en oxidatie waarbij anodes worden aangevreten.

Kleine buitenboordmotoren zijn ook zelf te onderhouden. Globaal is het vervangen of controleren van de olie, anode, impeller, filters en bougies. Eventueel schoonmaken van de koelkanalen, het controleren, smeren en eventueel vervangen van de draaiende onderdelen hoort bij het winterklaar maken. Enige basiskennis is wel handig om te hebben.

Benzine, wat doe je daar mee?

Buitenboordmotor met injectie

Om verstopping door “gumvorming” te voorkomen bij lange stilstand: Voeg een fuel stabilizer toe aan de benzinetank volgens de gebruiksaanwijzingen. Laat daar de motor minstens 10 minuten mee lopen. Voorkeur om bij de laatste keer varen dit toe te voegen aan je brandstoftank. Met behandelde benzine wegzetten. Lege injector zorgt voor schade. 

Buitenboordmotor met carburateur

Om verstopping te voorkomen door “gumvorming” is het verstandig om bij een buitenboordmotor met caburateur alle brandstof uit de carburateur te laten draaien. Dit kan door de benzineslang af te koppelen en de motor net zo lang te laten draaien tot de motor vanzelf stopt. Denk eraan dat je voor waterkoeling zorgt tijdens dit proces. Eventueel kan ook de aftapplug worden losgedraaid zodat hij leegloopt. Maak de carburateur vervolgens goed schoon zodat er geen olieresten achterblijven. Schoonmaken kun je het best doen met een tandenborstel of pijpenrager en een ‘fuel system cleaner’.  

De benzine zelf niet bewaren maar zorgdragen voor milieu vriendelijke verwijdering.

Wist je dat als je het onderhoud (standaard urenbeurt en winterklaarmaken) bij ons laat doen bij een "losse"buitenboordmotor, hij gratis bij ons in de winterstalling mag blijven?

Wij zijn Suzuki dealer en doen uitsluitend onderhoud aan Suzuki buitenboordmotoren.

onderhoud 1 onderhoud 3onderhoud 4onderhoud 5