Winterklaar maken Suzuki buitenboordmotor

Winterklaarmaken van de buitenboordmotor.

Voor de levensduur van de buitenboordmotor en je veiligheid is een voorbereiding op de periode dat je niet vaart, erg belangrijk. Koude en vochtige weersomstandigheden kunnen de motor aantasten en voor problemen zorgen. Om reparaties of schade te voorkomen is het raadzaam om na elk vaarseizoen de buitenboordmotor winterklaar te maken en ook onderhoud te geven.

Verzorgen van je motor voor de winter Naast het standaardonderhoud aan de buitenboordmotor, zoals olie verversen en filters controleren en vervangen, moeten na het vaarseizoen meer zaken worden gedaan. De motor moet ook winterklaar gemaakt te worden om schade te voorkomen en een soepele start in het voorjaar te garanderen. Veel eigenaren vragen zich af of onderhoud aan de buitenboordmotor zinvol is na een zomer waarin weinig vaaruren zijn gemaakt. Voor een goede start van het volgende vaarseizoen is winteronderhoud noodzakelijk, ook als je weinig vaaruren hebt gemaakt. Een motor die weinig wordt gebruikt heeft namelijk ook veel te verduren. Denk aan aantasting en oxidatie waarbij anodes worden aangevreten.

Maak tijdig je afspraak voor onderhoud om vaarklaar te zijn in het voorjaar

stuur ons een e mail

Kleine buitenboordmotoren zijn ook zelf te onderhouden. Globaal is het vervangen of controleren van de olie, anode, impeller, filters en bougies. Eventueel schoonmaken van de koelkanalen, het controleren, smeren en eventueel vervangen van de draaiende onderdelen hoort bij het winterklaar maken. Enige basiskennis is wel handig om te hebben. 

Buitenboordmotor met injectie 
Om verstopping door “gumvorming” te voorkomen bij lange stilstand: Voeg een fuel stabilizer toe aan de benzinetank volgens de gebruiksaanwijzingen. Laat daar de motor minstens 10 minuten mee lopen. Voorkeur om bij de laatste keer varen dit toe te voegen aan je brandstoftank. Met behandelde benzine wegzetten. Lege injector zorgt voor schade. 

Buitenboordmotor met carburateur Om verstopping te voorkomen door “gumvorming” is het verstandig om bij een buitenboordmotor met caburateur alle brandstof uit de carburateur te laten draaien. Dit kan door de benzineslang af te koppelen en de motor net zo lang te laten dr